Pressylta Redux / Böcker

27 maj 2014: Denna sida är under konstruktion, inga av länkarna fungerar.

Cover

Nattsvärmaren är den allvarliga och muntra berättelsen om Paul Frankmans väg mot den politiska och privata nollpunkten. Scenen är Göteborg, där Paul efter avbrutna akademiska studier arbetar vid T-fabriken. Han är dessutom medlem av Sveriges Kommunistiska Förbund, och hans uppgift på fabriken är inte minst att proletarisera sitt själsliv samt att medvetandegöra arbetarna om behovet av en revolution. Men Pauls erfarenheter vid T-fabriken vill inte låta sig formas i enlighet med Förbundets rätvinkliga teori. Konflikten kommer, obevekligt, och den kommer på bred front. Paul faller handlöst genom sin tillvaro tills han slutligen upptäcker att han slagit i botten. Nattsvärmaren är något av en generationsroman, en respektlös och rolig bok, med skarpt tecknade människor och en ställvis lyrisk känslighet i det språkliga anslaget.

“Gunnar Pettersson är en mycket skicklig berättare. Hans prosa har en kraft och utstrålning som redan i sig gör honom till en av höstens intressantaste debutanter. Särskilt situationsskildringarna är säkra […] återgivna med isig frenesi och en kärv, åthävsfri humor som tycks inbyggd i själva språket.”

Britt Tunander, Dagens Nyheter

“I diskussionen om den svenska litteraturens val mellan dygd och lusta hör Pettersson över huvud taget inte hemma. Han skriver på ett välgörande sätt som han vill. […] Han byter stil från lunken realism till fördjupad realism, till reflekterande avsnitt till inre monologer, till poetiska avsnitt, satiriska, och så hela vägen tillbaka igen.”

Sigrid Combüchen, Expressen

Cover

Amerikanen William Otis är bosatt i Rom. Han är 53 år gammal när de allierade styrkorna avancerar norrut år 1943 och pressar tillbaka de tyska och italienska styrkorna. Otis är knuten till den fascistiska regimens engelskspråkiga propagandasändningar. I augusti 1943 får han veta att han har anklagats av en amerikansk domstol för landsförräderi - på samma sätt som en mer namnkunnig landsman till honom, verksam inom samma bransch: poeten Ezra Pound. I Reträtten berättar Otis i jagform hur han ger sig ut på en irrande flykt norrut från Rom, tills han slutligen når Norditalien och tas väl om hand av de fascistiska myndigheterna, som till och med låter honom möta il Duce personligen vid en nyårsmottagning. Parallellt med sammanbrottet för Mussolinis regim i Italien urgröps Otis egen personlighet, och det centrala motivet i Reträtten är hur ett liv I tvetydighet och svek leder till sammanstörtad identitet och kaos. Romanen tilldelades Eckersteins litteraturpris 1982 för “inlevelse, säker stilkänsla och thrilleraktig spänning”.

“…en uppvisning av god romantradition, underhållande och stundtals imponerande.”

Berit Wilson, Dagens Nyheter

“Gunnar Petterssons roman lånar drag från den gastkramande thrillern i dess ypperligaste utförande […] …ett konstnärskap vars landvinningar över blott två böcker är alldeles enastående.”

Johan Günther, Svenska Dagbladet

Cover

Idiotikon är en författares anteckningsbok, ett försök till lägesbestämning i ett visst skede - åren 1984-1985 - och en viss plats, England, där författaren varit bosatt sedan tidigt 1970-tal. I allt från lyriska prosafragment till längre essäer reflekterar Gunnar Pettersson över skrivandets förutsättningar och mekanismer, över främlingsskap och hemhörighet, och inte minst tomrummet efter människor som försvunnit ur ens liv. Boken innehåller fyra kapitel: “Självporträttet som polemik”, “Idyller”, “De överlevande” och “Ur förgrundens historia”.

“…stimulerande, väl värd att läsa och sympatisk även när den är kontroversiell”

Petter Bergman, Aftonbladetr

“…en underbar liten bok, att anbefalla till eftertänksam och njutningsrik läsning”

Björn Gunnarsson, Göteborgs-Posten

Cover

Strax före gryningen den sjätte november 1799 föds ett gossebarn i Ettenheim i Baden. Men barnet är inte vilken person som helst. Fadern är hertigen av Södermanland, sedemera Karl XIII av Sverige, och hans mor den litterära hertiginnan Hedvig Elisabet Charlotta. Barnet föds dövstumt och föräldrarna överlämnar pojken , som kallas Stum-Joel, till en präst. Stum-Joel får så småningom en son som får en son som får en son… Och på 1980-talet heter ättlingen Axel Cory. I sin fantastiska skröna låter oss Gunnar Pettersson vara med om de egendomliga händelser som utspelas på Nationaldagen 1987 då hans majestät konung Carl XVI Gustaf får ett besked som får både hans tillvaro och tron att vackla.

“…en osannolikt fabuleringsglad historia, där drastisk humor, frän ironi och dråpliga situationer samsas med de djupaste historiefilosofiska existentiella frågorna.”

Jörgen Hammenskog, Göteborgs-Posten

“…en uppsluppen och elegant historisk skröna med en envetet gäckande underskruv, ett stycke välvillig och ändå ack så bitande satir av allra yppersta märke. En sträckläsare, kungariket Sverige och den ljusblå svenskheten ställda I absurdismens avslöjande spegel. Här kommer ingen undan, vi känner alla igen oss själva och tillstår det med glädje.”

Johan Günther, Sydsvenska Dagbladet

Cover

Kreugeraffären, Sverigebilden, Palmemordet - vem håller i pennan när berättelsen om vårt samhälle ska skrivas ner? Den offentliga historieskrivningen utmanas allt oftare av alternativa versioner. Ingen har längre ensamrätt på vare sig sanning eller propaganda. Utgångspunkten för dessa essäer är att de eftermoderna kulturerna, och särskilt Sverige, karaktäriseras av en allt rikare, allt motstridigare mängd samtidigt pågående samhällsberättelser. Det har blivit en av den samtida demokratins paradoxer att, medan informationsflödet kontrolleras och manipuleras som aldrig förut, befinner vi oss också mitt inne i en period av svindlande narrativ befrielse. Boken innehåller åtta essäer: “Jacks namn. En dokumentär berättelse”, “Slumpens långa arm”, “Palmemordets arkeologi”, “För att inte tala om Ivar kreuger”, “Till det främmande Sverige”, “I lagens namn”, “Bland lösgångare och intriganter”, samt “Boken och svärdet”.

Cover

Gustaf Ericsson ansågs en gång vara en av Sveriges mest lovande författare. Hans roman Mannen som du dödat blev en storsäljare och han låg även bakom den kanske första riktiga litterära medieskandalen när han i samband med utgivningen fingerade sitt eget självmord. Men redan då hade något börjat gå fel i Ericssons liv och tänkande. Samhällskritiken och upprorsandan, som varit hans livslust, spårade ur.
   I sin ungdom var han kommunist och yrkesrevolutionär men också globetrotter, stumfilmsstatist och världsreporter. Under trettiotalet fångades han av nazismen och hans skrifter blev därefter allt mer antisemitiska. Under andra världskriget blev han spion och landsförrädare.
   I sin ungdom var han kommunist och yrkesrevolutionär men också globetrotter, stumfilmsstatist och världsreporter. Under trettiotalet fångades han av nazismen och hans skrifter blev därefter allt mer antisemitiska. Under andra världskriget blev han spion och landsförrädare.
   Samtidigt var han en gäckande skuggfigur, en anonymitetens mästare, som dolde sig bakom dussintals identiteter, falska pass och förklädnader. Ytterligt få kom honom inpå livet. Många frågade sig om han verkligen existerade.
   I Mannen som kom tillbaka från de döda skildrar författaren och journalisten Gunnar Pettersson Ericssons märkliga livsresa genom “the age of extremes”, ytterligheternas tidsålder. Det är en färd fylld av dramatik, äventyr och svart komik som för oss från tjugotalets Hollywood och börskraschens New York till Stalins Moskva och det nazistiska Berlin.
   Boken sprider ett delvis nytt ljus över den svenska nazismen, Torsten Kreugers pro-tyska sympatier, Haijbyaffären och de militära kupplanerna mot samlingsregeringen.

"Att kunna skriva om detta märkliga människoöde utan att uppträda som vare sig åklagare eller försvarare utan snarare som objektiv utredare är förstås en prestation som kräver både psykologisk inlevelse och ett balanserat omdöme. Gunnar Pettersson besitter allt detta och är därtill en betydande stilist. I den svåra biografiska genren är hans bok helt enkelt ett verk av högsta klass."

Torsten Kälvemark, Aftonbladet

"...när jag väl har boken i min hand har jag svårt att släppa den. Som skoningslös studie i ett mänskligt förfall har Gunnar Petterssons bok fått ett slags paradoxal litterär resning."

Nils Schwarz, Expressen

“…en utomordentligt intressant och läsvärd bok… ett viktigt bidrag till forskningen om den svenska nazismens historia.”

Lars M Andersson, Historisk Tidskriftn